Nowe spojrzenie na sukces.

Czy wiesz jak jedno proste przekonanie na swój temat w dużej mierze może kontrolować twoje życie. Przekonania przenikają wszystkie obszary, są źródłem wielu tendencji, które mogą uniemożliwiać ci realizację własnego życiowego potencjału. Skąd biorą się te przekonania? I jakie konsekwencje one niosą ? – dowiesz się z tego artykułu.

 sukces.png

Jest pewna szkoła średnia w Chicago, gdzie uczniowie zamiast negatywnych ocen otrzymują informację „jeszcze nie”.

Przypomnijmy sobie, co myśleliśmy o sobie, kiedy dostaliśmy ocenę niedostateczną lub nie zdaliśmy egzaminu.

Często możemy myśleć: „jestem do niczego”, „nic nie osiągnęłam”.

 

Korzenie osiągnięć i porażek

 

Carol S. Dweck kilkanaście lat badała korzenie osiągnięć i porażek. Swoje wyniki opublikowała w książce: „Nowa psychologia sukcesu”. Carol badała 10 letnich uczniów dając im zadania, które przekraczały nieco ich możliwości. Badaczka zauważyła dwie postawy. Niektórzy uczniowie byli zmotywowani, nastawieni na rozwój i entuzjastycznie podchodzili do zadania. Dla drugiej grupy była to tragedia i ci uczniowie nie radzili sobie dobrze. Byli zdemotywowani, unikali trudności i wysiłku. A więc Carol wyróżniła dwa style, które nazwała odpowiednio: bezpieczny i rozwojowy.  Efektem przeprowadzonych przez nią obserwacji jest przekonanie, że w dużej mierze za sukces decyduje motywacja. Uczniowie, którzy unikali trudności i wysiłku mieli nastawienie na „stabilność”, czyli charakteryzowali się stylem, którego można nazwać „bezpieczny”. Po drugiej stronie są uczniowie nastawieni na wzrost, gdzie ich styl można nazwać „rozwojowym”.

 

Dwie postawy – bezpieczna i rozwojowa

 

Osoby w stylu bezpiecznym uważają, że ich umiejętności, inteligencja jest czymś niezmiennym, dlatego też unikają wyzwań, a wszelkie wysiłki są wg nich niepotrzebne. Takie osoby są „sparaliżowane”, gdy pojawiają się problemy, a na informację zwrotną reagują obroną swojej pozycji.

Osoby w stylu rozwojowym uważają, że umiejętności można ulepszać i rozwijać, a wiąże się to z wysiłkiem. Takie osoby lubią wezwania i je akceptują jako drogę do wzrostu. Uważają , że wysiłek jest niezbędny, a pojawiające się problemy oznaczają, że trzeba dać z siebie jeszcze więcej.

 

Z inteligencją jest jak z mięśniami

pexels-martin-449609_1.jpg 

Najnowsze badania potwierdzają, że inteligencja i umiejętności nie są czymś stałym. Jest to coś co można rozwijać. Najwspanialsza wiadomość jest taka, że:

„Inteligencja nie jest tajemniczą siłą, trzeba ją po prostu rozwijać. To tak jak z mięśniami – ma je każdy, ale jeśli będziemy siedzieć ciągle w fotelu, to one nie rozwiną się” – zaznacza psycholog Czesław Nosal.

Osoby w stylu rozwojowym stawiając sobie coraz wyższe wymagania intelektualne rozwijają się. Ci drudzy marnotrawią możliwości, poprzestając na miernych celach i braku ambicji.

A więc rozwój stymuluje następne działanie, a stagnacja umysłowa niszczy nawet ten potencjał, który był na początku.

Podsumowując osoby o stylu bezpiecznym najczęściej uciekają od trudności, natomiast osoby rozwojowe  twierdzą, że samo bycie w aktywności jest zabawne.

Większość z nas szuka życia wartościowego. Esencją życia jest właśnie wysiłek, aktywność, eksperymenty i doświadczenie.

 

Problematyczny system szkolnictwa i wychowania

szkola.jpg 

Dlaczego aż tak się różni jedna od drugiej grupy?

Badaczka twierdzi, że korzeniem problemu jest system wychowania i szkolnictwa. Zastanówmy się jak wygląda współczesny system edukacji. Oceny „zabijają” motywację wewnętrzną młodego człowieka, budzą lęk i wzmagają wychowawczo niepożądaną rywalizację między uczniami. Kształtujemy obsesję na punkcie szóstek w szkole, czerwonych pasków, co przekłada się później, że liczą się tylko wyniki. Jakie pytanie zadajemy naszym dzieciom, kiedy przychodzą ze szkoły? Co dzisiaj dostałeś?, czy „ Czego się dziś nauczyłeś? Młody człowiek wychodzi z założenia, że liczą się przecież tylko oceny. Stosując takie strategie, niszczymy rzeczywistą motywację młodego człowieka. Długofalowy efekt jest przeciwny do zamierzonego: zamiast samodzielnego, zmotywowanego, podejmującego wyzwania i chcącego się rozwijać młodego człowieka mamy osobę, której nic się nie chce. Często możemy usłyszeć: „zdolny,ale leniwy” , „wszystko olewa”, „nie ma ambicji”.

Z tą właśnie potrzebą zdobywania nagród, dobrych ocen podtrzymujemy swoją wartość i idziemy w przyszłość. Pracodawcy zauważają, że wychowaliśmy całe pokolenie młodych pracowników, którzy nie potrafią przepracować jednego dnia bez nagrody.

 

Alternatywa dla ocen

Dweck sądzi, że dobrym rozwiązaniem w systemie edukacji byłaby likwidacja klasycznego oceniania w zamian za informację „jeszcze nie” zamiast oceny niedostatecznej. Badaczka twierdzi, że taka informacja powoduje, że jesteś w drodze do sukcesu, ale musisz więcej popracować.

Jak zbudować most do „jeszcze nie”?

Przede wszystkim musimy nagradzać mądrze. Mówienie do kogoś „jaki jesteś zdolny” czy „ to trudne, nie przejmuj się jak Ci nie wyjdzie” nie pomoże. Mówmy raczej „widzę, że się doskonalisz” , „ to trudne, nie przejmuj się, kiedy jeszcze Ci się nie udaje”. Pamiętajmy, nie nagradzajmy za inteligencję, nie za talent, ale za sam proces, za zaangażowanie, wysiłek, strategię, wytrwałość i postępy. To wzmocni naszą wytrzymałość i odporność. Właśnie w taki sposób możemy zmienić nastawienie zarówno uczniów, studentów i pracowników. Ważne jest, aby zwracać uwagę na proces, a nie na wynik.

 

Podsumowanie

 

Zauważmy, że za każdym razem, kiedy jesteśmy poza strefą komfortu, by nauczyć się czegoś nowego i trudnego, nasze neurony w mózgu zaczynają formować nowe silniejsze połączenia. Nasza inteligencja wzrasta, stajemy się mądrzejsi i bardziej odporni psychicznie. Wysiłek i trudności prowadzą nas do rozwoju. Nie będą nas usztywniać i zniechęcać. Unikanie wysiłku i stresu nie tylko prowadzi do stagnacji, ale również może nam zaszkodzić. Badacze podkreślają, że osoby, które nastawione są na bezpieczeństwo i unikanie wysiłku zdecydowanie częściej chorują na depresję, doświadczają trudności, ponieważ są w błędnym kole. Próbując unikać stresujących sytuacji i wyzwań, zwiększa się napięcie i zmniejszają się  nasze zasoby i odporność psychiczna, a przez to pozbawiamy się możliwości uczenia się i rozwoju.

 

Autor: Ewa Worotyńska Kos

 

 

 

Made by OPTeam S.A.

fundusze.jpgncbir.jpgrp.pngue.jpg
contact.svg
Make an appointment

THE PAGE USES COOKIES

You can disable their support in your browser. Some features of the website may then not work.