Nasz temperament a wybór stanowiska pracy
Efektywne funkcjonowanie w środowisku pracy wiąże się w dużej mierze z predyspozycjami jakie niesie za sobą indywidualny temperament. Człowiek powinien orientować się w swoich talentach, predyspozycjach i sposobach reagowania. Ważne jest aby dopasował temperament do stanowiska swojej pracy. Znajomość temperamentów jest również bardzo pomocne w kontaktach międzyludzkich, ponieważ możemy rozpoznawać cechy współpracowników, odpowiednio się z nimi komunikować, aby lepiej budować zdrowe relacje.
Co to jest temperament?
Temperament to zespół względnie stałych cech osobowości o podłożu głównie biologicznym. Dziecko przychodzi na świat z określonym zespołem cech, które później w okresie wychowania i socjalizacji stanowią podstawę dla kształtowania się jego osobowości. Wielu badaczy stara się wyodrębnić rodzaje temperamentu. Każdy z nas jest inny, ale można przypisać nam ludziom pewne cechy wspólne. Tak właśnie powstały cztery typy temperamentu. Każdy z nas ma dominujący jeden z tych czterech sklasyfikowanych typów oraz pewne natężenie innych temperamentów. Dużą rzadkością są osoby, które należą tylko do jednego z czterech typów. Najczęściej mamy jeden dominujący temperament oraz drugi o mniejszym natężeniu.
Cztery typy temperamentu:
Twórcą koncepcji temperamentu jest już Hipokratesa ( V w p.n.e), który porównał naturę człowieka do czterech podstawowych soków w organizmie człowieka. Są nimi: krew, flegma, żółta żółć i czarna żółć. Tą koncepcją zafascynował się Galen w II w n.e i nadał tym typom temperamentu nazwy, w zależności który z soków jest dominujący.
Sangwinik – dominuje krew
Flegmatyk – dominuje flegma
Choleryk – dominuje żółć
Melancholik – dominuje czarna żółć
SANGWINIK
Jest wesoły i pozytywny, to dusza towarzystwa. Uwielbia ludzi i czuje się wśród nich doskonale. Czerpie energię od ludzi, gdyż jego energetycznym zasilaczem są kontakty z innymi. Charakteryzuje się spontanicznością, twórczością, kreatywnością. Cechuje go gadatliwość. Jest magnesem, który przyciąga do siebie ludzi. Ma dar motywowania innych do działania. Sangwinik doskonale się sprawdzi w pracy z ludźmi, np. sprzedawca, przedstawiciel handlowy, recepcjonista, doradca, animator czasu wolnego itd. Należy pamiętać o tym, aby jego praca nie była rutynowa i szablonowa, ponieważ nie znosi nudy. Działa w sposób dość chaotyczny, może być roztargniony. Bywa niepunktualny. Dobrze sprawdza się w pracy kreatywnej. Sangwinik czuje się niekomfortowo, gdy pracuje w samotności i jego zajęcia są rutynowe np. wpisywanie danych do Excela.
Motywator: uznanie
Wartość dla organizacji: praca z i poprzez ludzi
Styl zarządzania: motywuje
Styl sprzedaży: prezentuje, tworzy relacje
Styl komunikacji: rozmawia z kimś
MELANCHOLIK
Drugim typem temperamentu jest melancholik, którego cechuje perfekcyjność. Jest niezwykle uporządkowany, zorganizowany, bywa pedantyczny. Nie lubi rzucać się w oczy, w przeciwieństwie do sangwinika. W swoich działaniach wytrwały i precyzyjny. Lubi wysoką jakość. Ma analityczny umysł, doskonale radzi sobie z trudnymi zadaniami, gdzie inni nie mogą sobie poradzić. Melancholik dużo wymaga od siebie i od innych. Potrzebuje raczej spokojnej pracy, która będzie miała określone zasady i procedury w związku z tym nie lubi pracy pod presją czasu. Pod płaszczykiem perfekcji kryje się człowiek uczuciowy, wrażliwy i delikatny. Bywa nastrojowy, przewrażliwiony, pesymistyczny. Ma pewne problemy w nawiązywaniu kontaktów interpersonalnych. Jednakże w stosunku do osób, z którymi utrzymuje bliskie relacje, jest lojalny, stały i wierny. Melancholik dobrze sprawdzi się jako analityk, naukowiec, specjalista, ekspert, księgowy, bibliotekarz, farmaceuta, inżynier, laborant.
Motywator: Zasady i procedury
Wartość dla organizacji: specjalizacja/jakość/wysoki standard
Styl zarządzania: poprzez zasady
Styl sprzedaży: szczegóły i detale
Styl komunikacji: pisze
CHOLERYK
Niezależny typ temperamentu z zamiłowaniem do władzy. Myśli o sobie jako zwycięzcy, który uważa się za lepszego od innych. To indywidualista o silnej woli oraz pewności siebie. Bywa gwałtowny i niecierpliwy. Często autorytatywny, narzuca swoją wolę. Są to urodzeni przywódcy i kierownicy. Są nastawieni na cel, a nie na ludzi. Potrafi delegować zadania i nadzorować. Decyzje podejmuje szybko i zazwyczaj trafnie. Uwielbia zmiany i nowe wyzwania. Jest to typ, który ma bardzo dużo energii i potrzebuje ciągłego działania. Nie zależy mu na przyjaźni, ludzi traktuje instrumentalnie. Jego podstawowe pytanie, co ja będę z tego miał ? 8 – godzinna praca biurowa dla choleryka będzie przekleństwem. Dobrze sprawdzą się w sprzedaży, w marketingu, w zarządzaniu oraz wdrażaniu nowych wizji.
Motywator: władza
Wartość dla organizacji: osiąganie celu
Styl zarządzania: rządzi
Styl sprzedaży: domyka
Styl komunikacji: mówi do kogoś
FLEGMATYK
Przede wszystkim da się go rozpoznać po tym, że jest powolny, bierny, życzliwy, opanowany, spokojny i powściągliwy. Jest osobą zadowoloną z życia, nie stawia dużo wymagań. Trudno go zrazić, jedynie bardzo silny bodziec może go wyprowadzić z równowagi. Flegmatyk nie lubi zmian i źle się czuje w nowych i nieoczekiwanych sytuacjach. Stresuje go szybkie podejmowanie decyzji oraz kierowanie zespołem. Może mieć deficyty w sferze wyrażania emocji, a więc może trzymać innych na dystans. Dla otoczenia jest osobą opanowaną i zrównoważoną. Zaletą flegmatyka jest to, że potrafi słuchać, dlatego też może być dobrym doradcą i przyjacielem. Dobrze będzie się odnajdywać w dobrze zorganizowanej pracy, ze ściśle wyznaczonym zakresem obowiązków. Osoby te są raczej analityczne i skrupulatne. Nie przeszkadzają im rutynowe zadania, świetnie sprawdzą się w pracach biurowych, księgowych, organizacyjnych.
Motywator: bezpieczeństwo
Wartość dla organizacji: wsparcie
Styl zarządzania: organizuje, koordynuje
Styl sprzedaży: świadczy usługi, wspiera
Styl komunikacji: słucha
PODSUMOWANIE
Przed wyborem przyszłego stanowiska pracy warto się zastanowić jaki mamy temperament, dzięki temu w przyszłości możemy uniknąć stresujących sytuacji, zniechęcenia, frustracji i irytacji, które to mogą doprowadzić do wypalenia zawodowego. Planowanie ścieżki zawodowego rozwoju, polega przede wszystkim na określeniu, czego oczekujesz od pracy oraz w jaki sposób zrealizować ten cel.
Praca dopasowana do temperamentu, gdzie mocne strony będą doceniane i wykorzystywane, a zadania niezgodne z temperamentem jednej osoby były przydzielane innym pracownikom, jest korzystna dla obu stron, zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Budujmy swoją markę osobistą na bazie głębokiego zrozumienia siebie, stylu komunikacji, czynników motywujących i wartości dla organizacji.