Cztery Typy Osobowości Zawodowych: Przewodnik po Twoim Stylu Pracy

dominujacy_2.png

W świecie, gdzie wybór kariery często definiuje naszą tożsamość i wpływa na codzienne życie, zrozumienie związku między osobowością, a rodzajem wykonywanej pracy staje się kluczowe. W artykule przywołamy badania Williama Marstona dotyczące osobowości, aby zrozumieć jak poszczególne typy osobowości odnajdują się w różnych środowiskach zawodowych. Odkryjemy jak nasze indywidualne cechy charakteru wpływają na wybór ścieżki zawodowej i sukces w pracy. W dobie dynamicznych zmian na rynku pracy, coraz bardziej doceniamy znaczenie dopasowania osobowości do zawodu i typu pracy.  Takie dopasowanie może prowadzić, nie tylko do większej satysfakcji zawodowej, ale i do osobistego rozwoju.

Ponadto opiszemy, jak pracodawcy mogą wykorzystać wiedzę o osobowościach do tworzenia bardziej zharmonizowanych i efektywnych zespołów.

Zapraszamy do lektury, która dostarczy cennych informacji i mamy nadzieję, że zainspiruje do głębszej refleksji nad własną ścieżką zawodową.

Model DISC Williama Marstona  rozróżnia cztery główne typy osobowości, które mogą mieć znaczący wpływ na nasze zawodowe drogi. Każdy z nich wyróżnia się unikalnymi cechami, które mogą być zarówno atutem, jak i wyzwaniem w różnych środowiskach pracy.

Każdy z czterech osobowości będzie najskuteczniejsze w sytuacji i środowisku, do którego zostało stworzone. Ich efektywność spada, gdy nie mogą użyć swoich atutów, kiedy środowisko oraz zadania nie są przystosowane do ich możliwości i kompetencji. Aby odnosić w pracy sukcesy, każdy najpierw musi poznać siebie, a następnie pracować nad wykorzystaniem atutów. Człowiek sukcesu to taki, który łączy swój wewnętrzny potencjał, czyli atuty z sytuacjami napotkanymi na drodze zawodowej. Wtedy dobrze czuje się we własnej skórze i nie próbuje wcielać się w role, które do niego nie pasują.

Dominujący pracownik

dominujacy_1.png

Jest dynamiczny, energiczny, bezpośredni i skłonny do rywalizacji. Ma silne ego, lubi narzucać innym swoje zdanie i jest indywidualistą. Wydaje się być bardzo pewny siebie, szuka wyzwań, trudnych i wyjątkowych zadań. Szybko dostosowuje się do nowych wymagań, ale kwestionuje status quo.

Atuty: szybkie tempo pracy, nowości, zmiany, różnorodność, działa szybko, dąży do realizacji celów, rozwiązuje problemy, intuicyjnie wyczuwa najnowsze trendy, w ważnych sprawach kieruje się intuicją, widzi przeszkody jako możliwości, nadaje tempo i chce czynić postępy.

Dążenia: woli zróżnicowane zadania, skłonny do ryzyka, chce decydować, lubi współzawodnictwo, chce decydować, bierze odpowiedzialność.

Obawy: bycie wykorzystanym, utraty kontroli, nudy, zastoju, rutynowej pracy, nie chce być postrzegany jako miękki i słaby.

Co go motywuje: nadzorowanie działań innych osób, podejmowanie nowych wyzwań, bycie odpowiedzialnym za wyniki, lubi awanse i nagrody.

Co go frustruje: lekceważenie jego autorytetu, ograniczenie jego odpowiedzialności, nudne działania, rygorystyczny nadzór.

Wskazówki do rozwoju zawodowego:

-Okazuj większą cierpliwość
-Słuchaj
-Troszcz się o potrzeby innych
-Objaśniaj motywację swoich działań
-Nie ignoruj ryzyka i ostrzeżenia
-Nie stawiaj innym zbyt dużych wymagań
-Nie przesadzaj z kontrolą innych

Komunikatywno-inicjatywny pracownik

komunikatywny.jpg

To niezwykle towarzyski, optymistyczny, emocjonalny, spontaniczny typ zachowań. Przeważnie jest lubiany, otwarty i przyjacielski.

Atuty: lubi mieć do czynienia z wieloma osobami, wyraża swoje myśli i uczucia, entuzjastyczny, przyjmuje nowe pomysły i zmiany, chce utrzymywać pozytywne relacje z innymi, z łatwością wyraża swoje opinie, ma mnóstwo pomysłów, uwielbia burzę mózgów, ma dar do motywowania innych i przekonywania, jest zawsze dobrze poinformowany dzięki rozległym znajomościom.

Dążenia: chce mieć kontakt z ludźmi i się dobrze bawić podczas pracy, lubi pomagać, motywować innych, chce być wolny od odpowiedzialności za szczegółowe prace, pragnie uznania i oklasków,  próbuje pozyskać innych dla swojego punktu widzenia i w ten sposób wpływa na decyzje.

Obawy: przed byciem obwinianym, że ktoś będzie na niego zły, przed odrzuceniem, przed publicznym upokorzeniem.

Co go motywuje: jasno wyrażone uznanie, możliwość budowania relacji, okazje do wyrażania myśli i uczuć.

Co go frustruje: zdystansowane środowisko pracy, napięty terminarz, niemożność wyrażania uczuć, skupianie się na faktach, rutynowe zadania, skupianie się na szczegółach.

Wskazówki do rozwoju zawodowego:

-Bardziej realistycznie oceniaj innych
-Podejmuj decyzje z większa dozą obiektywizmu
-Ustal priorytety
-Doprowadzaj sprawy do końca
-Więcej słuchaj, mniej mów
-Nie działaj zbyt impulsywnie
-Nie rób zbyt wiele rzeczy naraz

Stały pracownik

staly.jpg

Jest to powściągliwa, spokojna osoba. Zajmuje umiarkowane stanowisko w wielu kwestiach. Lubi wypróbowywać nowe metody, ale przeważnie woli trzymać się ustalonych procedur, które sprawdziły się w przeszłości. Potrzebuje czasu, żeby dostosować się do zmian. Potrafi współpracować z innymi, utrzymuje bliskie relacje z niewielką grupą osób w pracy.

Atuty: realizuje pomysły innych, lubi współpracować, dąży do tworzenia stałego, przewidywalnego otoczenia, uspokaja zdenerwowane osoby, jest niezwykle wytrwały, broni swoich praw poprzez przyjazny upór, przez to wydaje się być stanowczy, jest cierpliwy, zna stanowiska wszystkich członków zespołu, promuje dialog, troszczy się o każdą osobę, tworzy tzw. „dobrego ducha zespołu”, postrzega świat i ludzi pozytywnie, jednoczy osoby o rozbieżnych zainteresowaniach.

Dążenia: lubi być w kontakcie z innymi, chce żeby każdy wnosił swój wkład, chce stabilizacji i bezpieczeństwa, lubi brać udział w procesach twórczych, chce odgrywać w nich znaczącą rolę, zachęca innych do aktywnego udziału, jest przekonany, że w grupie jest siła.

Obawy: przed niejasnymi sytuacjami, chaosem, szybkimi zmianami, przed koniecznością rozwiązywania konfliktów.

Co go motywuje: przewidywalne, uporządkowane otoczenie, konstruktywna współpraca z innymi, okazja do udzielania wsparcia innym, jasno określony obszar odpowiedzialności, harmonijna atmosfera, stałe stanowisko pracy.

Co go frustruje: ciągłe konflikty i odrzucenie, konieczność pracy w szybkich warunkach, brak wsparcia ze strony przełożonych, brak jasnych oczekiwań, agresja i współzawodnictwo, cierpi, gdy w zespole występują spory.

Wskazówki do  rozwoju zawodowego:

-Świadomie stawaj do konfrontacji
-Częściej przejmuj inicjatywę
-Miej większą otwartość na zmiany
-Dotrzymuj terminów
-Nie bądź zbyt tolerancyjny i wyrozumiały
-Zdecyduj się!
-Nie odkładaj spraw na później
-Nie stawiaj swoich pragnień na ostatnim miejscu
-Nie uzależniaj się od reakcji innych

Krytyczno-analityczny pracownik

krytyczny.jpg

Jest dokładny, systematyczny, postępuje według ustalonych wytycznych. Realizuje zadania skrupulatnie, precyzyjnie, zwraca uwagę na szczegóły. Jest powściągliwy, ostrożny, metodyczny. Poucza innych, aby inni stosowali takie same, wysokie standardy. Kwestionuje szybkie decyzje. Potrzebuje jasnego schematu struktury współpracy. Często coś kwestionuje, jest postrzegany jako pesymista. Zachowuje rezerwę, jeśli chodzi o pozytywne prognozy. Uważa, że jest to realizm. Znajduje się poza grupą, nie czuje się jej częścią. Lubi pracować sam, ale w skomplikowanych kwestiach korzysta z sieci współpracowników.

Atuty: analizuje sytuacje, rozważa argumenty, ceni dokładność, poprawność, jest systematyczny, stosuje przemyślane metody pracy, znajduje błędy w szczegółach.

Dążenia: chce dokładnych wytycznych, lubi porządek i precyzje, wyznacza wysokie standardy, lubi dokonywać analiz i ocen, jest logiczny, domaga się sprawdzonych i uzasadnionych informacji, upewnia się, czy inni przestrzegają zasad, zastanawia się nad ulepszeniami i proponuje pomysły, wielką przyjemność sprawia mu uczenie się od innych nowych, zaskakujących metod i technik, uwielbia przełamywanie barier umysłowych.

Obawy: przed osobistą krytyką jego pracy, przed zmianami wpływającymi na jego wydajność, przed wybuchami emocji, przed koniecznością rozmawiania o prywatnym życiu, przed zbyt niska jakością.

Co go motywuje: przyznawanie mu racji, możliwość trzymania się własnych standardów jakości, okazje do kontrolowania jakości swojej pracy, nagrody za jakość i precyzje, logiczne podejście, możliwość wykazania się specjalistycznymi umiejętnościami.

Co go frustruje: naruszanie jego prywatności, nieustanne zmiany zasad i oczekiwań, brak czasu na przetworzenie informacji konicznych do podjęcia decyzji, sytuacje, w których nie może sprostać swoim własnym wymaganiom, niemożność zapewnienia wysokiej jakości pracy.

Wskazówki do rozwoju zawodowego:

-Więcej optymizmu
-Zweryfikuj stosunek nakładów do zysków
-Bardziej otwarcie wyrażaj uczucia
-Spostrzeż cel w gąszczu szczegółów
-Odpuszczaj i deleguj
-„Wyluzuj” trochę
-Nie bój się błędów
-Próbuj nowych rzeczy
-Naucz się przyjmować feedback

Podsumowanie

Każdy typ osobowości ma swoje mocne strony i wyzwania, które mogą być wykorzystane do maksymalizowania potencjału zawodowego. Warto więc pamiętać, że nasza osobowość to nie tylko to, kim jesteśmy, ale także kim możemy się stać w krainie kariery.

W tym artykule, przemierzaliśmy cztery różnorodne ścieżki, napotykając wyzwania i odkrywając możliwości, które rysują się na horyzoncie naszych karier. Mam nadzieję, że czytelnicy zyskali nowe perspektywy, inspiracje i narzędzia, które pomogą im w dalszym kształtowaniu ich zawodowych ścieżek. Wykorzystaj swoje unikalne cechy, aby odkryć i maksymalizować swój zawodowy potencjał.

Autor: Ewa Worotyńska Kos - doradca zawodowy, psycholog

Jeśli chcesz wykonać test osobowości, zgłoś się do Biura Karier PŁ

Realizacja: OPTeam S.A.

fundusze.jpgncbir.jpgrp.pngue.jpg
contact.svg
Umów się na spotkanie

STRONA UŻYWA COOKIES

Możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce. Niektóre funkcje witryny mogą wtedy nie działać.